- Entrevista als membres de la productora Santa Àgata, encarregada de la realització del videoclip de Dept "Avui el teu àngel no vindrà". Jordi Oliver (realitzador), Ximena Salazar i Oriol Guiu (producció).
Participen: Jordi Garcia i Esther Esteve de Rockcatalà.com
JG: Ens han dit els Dept que vosaltres heu portat la idea del videoclip i han confiat molt en la vostra idea. Quina és aquesta idea?
XS: Primordialment ha estat jugar amb l'intercanvi que et produeix anar a altres llocs. Tu estàs en un lloc i potser portes records o coses que et relacionen amb aquest lloc. Vas a aquest lloc una mica a veure per què vas portar aquests objectes i coses. I hem triat Marsella, perquè dóna molt de si en quant a intercanvis comercials, moviment de coses, "el trueque" i és una ciutat molt "guapa", amb espais molts amplis, amb una arquitectura "guapa" i amb molt moviment de persones. Això ens donarà un sentit de circulació, ells hi van, mouen coses, els objectes tenen un valor, "el trueque" d'alguna manera també es mou i reflexa la vida humana d'un àngel, en el fons no hi arribes.
EE: Té alguna cosa a veure amb la lletra de la cançó?
JO: No gens, perquè ells ens van dir que, independentment de la lletra, podíem fer una mica el que vulguéssim.
EE: Però no té res a veure amb la lletra?
XS: En part sí, tot parteix del rotllo aquest de l'intercanvi, d'una idea va anar derivant tot. Cap de nosaltres havia estat abans a Marsella, aleshores aquesta trobada et va deixant altres coses i et dones compte que la història va girant i al final arribes al que és l'ésser humà, l'intercanvi, el moviment de coses i l'àngel que hi pot ser o no.
JO: En resum, és la història circular de quatre personatges que van a un lloc en concret, que podria ser Marsella o Londres o qualsevol, i allà van passant històries circulars sempre. La idea és establir un cercle amb el que és un principi i un final, que torna a ser el principi.
XS: Hi ha uns objectes i estan aquí, aleshores es tira enrere per saber d'on provenen aquests objectes i per què cadascú els va agafar. Al final del videoclip deixen l'objecte que van portar de Marsella.
JO: La idea que portaven ells, una mica, era que la cançó en si és seguir un ritme i explicar una història, però no va més enllà de seguir una lletra o de seguir tot el que vol dir. És més seguir un ritme.
JG: La música acompanya la història però no té res a veure.
JO: Això mateix.
EE: La gent potser voldrà buscar-li una explicació i potser trobar la relació entre la lletra i la imatge.
JO: Hi ha una explicació que s'entreveu amb el que és el concepte del vídeo. Hi ha un àngel i aquest àngel és el que ho veu tot, la mirada subjectiva del vídeo es pot interpretar que és aquest àngel. Ja tens aquesta resposta a la relació.
OG: Ens volíem allunyar una mica de la majoria de videoclips, que a vegades simplement són la venta d'un grup i volíem convertir-ho també en una història. No deixa de ser un concepte àudio-visual on crec que és positiu posar-hi una història i no només la imatge d'un grup.
EE: El que hem vist és que no heu fet servir models professionals, sinó gent del carrer.
OG: L'estètica era molt urbana i, com que surt gent del carrer, si col·loques actors o models queda molt forçat.
JO: Venim del món periodístic els tres i, aleshores, la relació amb el vídeo és molt més a través del documental. A partir d'aquí es fa una història. Per això és vida.
XS: Quan és espontani i instantani queda més autèntic, transmet més i ens agrada molt. Potser d'altres maneres també es pot fer molt bé, però a nosaltres ens agrada així.
EE: Avui ja heu acabat la gravació.
JO: Sí, ara ve el muntatge, unir imatge i so.
EE: Ens ha dit el David (Rosell) que mai no havíeu tractat amb grups de l'escena catalana.
OG: És la nostra primera experiència en el camp dels videoclips.
JO: Venim del documental, documentals sí que n'hem fet, però videoclips aquest és el primer. Combinem el que és documental amb el que fem més, que és publicitat. Aquí és on entra aquest món del videoclip.
JG: Aportareu una nova visió en el món dels videoclips que no s'ha vist fins ara.
XS: És la nostra idea.
JO: Sempre vols innovar, però és molt difícil. En el camp del videoclip, o tens molts mitjans per fer una gran post-producció, que et creï l'atmosfera que vols o vas a la realitat del carrer, documental. No sé si és innovar, no ho crec, tot està fet. Però si que busquem la via que millor sabem fer.
JG: Potser en altres llocs sí que s'han fet videoclips així, però aquí a Catalunya no.
XS: El que es fa habitualment és molta post-producció. Nosaltres intentem gravar-ho tot quasi post-produït. Que hi hagi més rodatge íntegre que post-producció, ja que normalment és al revés. Va molt relacionat que sigui realista i documentalista amb què amb el rodatge vagi tot gairebé enllestit.
JG: Quan estarà a punt?
OG: Nosaltres acabarem la feina dijous (18-4) i ells ja el tindran, a partir d'aquí em sembla que el volen tenir a punt per Sant Jordi. Suposo que s'arribarà a temps.
JG: A partir de dijous ja no depèn de vosaltres.
JO: No, nosaltres acabem dijous.
JG: Això vol dir que la post-producció serà curta, heu fet molt rodatge i poca post-producció.
JO: Sí, ara és unir les dues històries, el que deia abans, les imatges amb el ritme, bàsicament és això, que s'entengui la història.